Φιλοσοφία
Φιλοσοφία
Πώς σχεδιάστηκε η Διαδικτυακή Πύλη για τα Δάση
Οι διαδικτυακές πύλες ή πλατφόρμες διακρίνονται σε τρεις τύπους: τις πλατφόρμες εξερεύνησης (exploration platforms), τις πλατφόρμες πειραματισμού (experimentation platforms) και τις πλατφόρμες υλοποίησης (execution platforms). Η Διαδικτυακή Πύλη Συνεργασίας για τα Δάση (ΔΠΣ-Δάση) αναπτύχθηκε ως πλατφόρμα εξερεύνησης και πλατφόρμα υλοποίησης. Οι πλατφόρμες εξερεύνησης χρησιμοποιούνται για να εξερευνηθεί ένα πρόβλημα, οι πλατφόρμες πειραματισμού για να δοκιμαστούν πιθανές λύσεις και οι πλατφόρμες υλοποίησης για να δημοσιευτούν τα αποτελέσματα της εφαρμογής των λύσεων ενός προβλήματος. Όπως είναι προφανές, οι τρεις αυτοί τύποι υποστηρίζουν διαφορετικές φάσεις της επίλυσης ενός προβλήματος. Επιπλέον, η συμμετοχή σε κάθε τύπο πλατφόρμας απαιτεί διαφορετικές επιχειρησιακές ικανότητες.
Από την εξερεύνηση των προβλημάτων στην υλοποίηση των λύσεων
Τα περισσότερα προβλήματα είναι σύνθετα σαν «πάζλ». Όπως και στο παζλ, όταν κάποια κομμάτια, όσο μικρά και να είναι, λείπουν, δεν μπορεί να γίνουν αντιληπτές όλες οι πτυχές του προβλήματος. Οι πλατφόρμες εξερεύνησης φέρνουν σε επαφή διαφορετικά ενδιαφερόμενα μέρη, ώστε το πρόβλημα να περιγράφεται κατά το δυνατόν σφαιρικά. Μόλις ένα πρόβλημα οριστεί και περιγραφεί, τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να αρχίσουν να εργάζονται για την επίλυσή του. Οι πλατφόρμες εξερεύνησης διευκολύνουν τη δικτύωση και την επικοινωνία μεταξύ των χρηστών τους, μέσω εργαλείων, όπως οι κατάλογοι ειδικών και οι κοινότητες συζητήσεων. Επίσης, συμβάλλουν στην αναγνώριση των κατάλληλων ανθρώπων που θα συντονίζουν, σε μια κοινότητα συζητήσεων, την επίλυση του προβλήματος.
Μόλις οι χρήστες μιας πλατφόρμας συνεργασίας καθορίσουν το πρόβλημα και προσδιορίσουν τον τρόπο επίλυσής του, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πλατφόρμες υλοποίησης για να αναπτύξουν και παρουσιάσουν τα ευρήματά τους. Οι πιο αποτελεσματικές πλατφόρμες υλοποίησης επιτρέπουν τη δημιουργία και διανομή ενός προτύπου για μια λύση. Τα πρότυπα μπορεί να περιλαμβάνουν στοιχεία καλών πρακτικών με βελτιώσεις που προκύπτουν από νεότερη έρευνα και δεδομένα, προσαρμογές στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά μέσα κ.λπ. Η επιτυχία μιας πλατφόρμας υλοποίησης έγκειται στη διάχυση καλά τεκμηριωμένων προτύπων λύσεων και της γνώσης που απαιτείται για την εφαρμογή τους.
Ο σχεδιασμός της Διαδικτυακής Πύλης για τα Δάση
Ο σχεδιασμός της Διαδικτυακής Πύλης για τα Δάση έλαβε υπόψη τα αποτελέσματα έρευνας αναγκών της δασικής κοινότητας σχετικά με τη διαχείριση των δασών εντός των περιοχών Natura 2000, όπως και τις ευρύτερες ανάγκες για πληροφόρηση, ανταλλαγή καλών πρακτικών και ανάπτυξη συνεργασιών, αλλά και τις ανάγκες για εξασφάλιση της συνοχής του Δικτύου Natura 2000. Με βάση τις ανωτέρω ανάγκες, επιλέχθηκε να περιλαμβάνει δομημένες ενότητες, η λειτουργικότητα των οποίων θα υποστηρίζεται από δικτυακές υπηρεσίες και εργαλεία, που θα προωθούν τη βελτίωση της γνώσης και τη δικτύωση για την αντιμετώπιση προκλήσεων που σχετίζονται με την προστασία και διαχείριση των δασών. Οι λειτουργικές ενότητες της Πύλης διακρίνονται σε δύο κύριες κατηγορίες:
- Ενότητες που προάγουν τη βελτίωση της γνώσης και αφορούν στη συγκέντρωση, εντοπισμό και ανάκτηση της πληροφορίας.
- Ενότητες που προάγουν τη δικτύωση και τη συνεργασία και αφορούν στην επικοινωνία, ανταλλαγή και διαμοιρασμό της πληροφορίας.
Σχηματική αναπαράσταση των κύριων κατηγοριών λειτουργικών ενοτήτων της Διαδικτυακής Πύλης Συνεργασίας για τα Δάση, που προάγουν τη βελτίωση της γνώσης και τη δικτύωση και συνεργασία.
Οι Λειτουργικές Ενότητες Της Διαδικτυακής Πύλης
Α. Οι ενότητες που προάγουν τη βελτίωση της γνώσης
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Αποτελεί τον χώρο όπου συγκεντρώνεται το πληροφοριακό υλικό της Διαδικτυακής Πύλης, το οποίο οργανώνεται με βάση συγκεκριμένες κατηγορίες (π.χ. νομοθεσία, κατευθυντήριες οδηγίες, καλές πρακτικές, γεωχωρικά δεδομένα κ.ά.).
Γνωσιακή Βάση
Η Γνωσιακή Βάση περιλαμβάνει ενότητες κειμένων με πληροφορίες (Δάση της Ελλάδας, Οδηγία Οικοτόπων, Δίκτυο Natura 2000, πηγές πληροφοριών, κ.ά.), κατάλογο με ολοκληρωμένα ή τρέχοντα έργα, κατάλογο με πηγές χρηματοδότησης, κατάλογο επιστημόνων και κατάλογο οργανισμών.
Διαδικτυακή επισκόπηση γεωχωρικών δεδομένων
Οι υπηρεσίες επισκόπησης αφορούν στην διαδικτυακή επισκόπηση γεωχωρικής πληροφορίας μέσα από ένα διαδικτυακό περιβάλλον (web map viewer).
Δικτυακές υπηρεσίες εντοπισμού και ανάκτησης της πληροφορίας
Ο εντοπισμός της πληροφορίας επιτυγχάνεται μέσω υπηρεσιών αναζήτησης, που υποστηρίζονται από θεματικά φίλτρα. Οι υπηρεσίες αναζήτησης και τα θεματικά φίλτρα, διαφοροποιούνται ανάλογα με τη λειτουργική ενότητα την οποία θα εξυπηρετούν.
- Υπηρεσίες αναζήτησης σε όλη την Πύλη (οριζόντια): Τα φίλτρα θα επιτρέπουν αναζήτηση με βάση λέξεις-κλειδιά.
- Υπηρεσίες αναζήτησης στην Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη: Τα φίλτρα θα επιτρέπουν αναζήτηση με βάση λέξεις-κλειδιά, με βάση τη θεματική ενότητα, με βάση τον μορφότυπο του αρχείου, και με βάση την κατηγορία υλικού.
- Υπηρεσίες αναζήτησης στη Γνωσιακή Βάση: Τα φίλτρα θα επιτρέπουν αναζήτηση με βάση λέξεις-κλειδιά, τη διοικητική διαίρεση και την θεματική ενότητα.
- Υπηρεσίες αναζήτησης στην Κοινότητα Συζητήσεων: Τα φίλτρα θα επιτρέπουν αναζήτηση με βάση λέξεις-κλειδιά και με βάση τη θεματική ενότητα.
Ενημέρωση, ειδήσεις και επιμόρφωση
Η ενότητα αυτή αποτελεί τον χώρο όπου συγκεντρώνονται ειδήσεις, ανακοινώσεις εκδηλώσεων και δράσεων κατάρτισης, καθώς και θέσεις εργασίας. Οι ειδήσεις αφορούν σε θέματα δασικής επικαιρότητας. Οι ανακοινώσεις εκδηλώσεων και δράσεων κατάρτισης περιλαμβάνουν λίστα με προσφάτως ολοκληρωμένες ή επερχόμενες εκδηλώσεις (συνέδρια, ενημερωτικές ημερίδες, σεμινάρια κατάρτισης) που οργανώνει η Δασική Υπηρεσία. Περιλαμβάνονται επίσης σχετικά κείμενα (προσκλήσεις, φόρμες εγγραφής, το πρόγραμμα, εκθέσεις-πρακτικά, λίστα συμμετεχόντων, κ.ά.). Επιπλέον, η ενότητα φιλοξενεί ανακοινώσεις σχετικών θέσεων εργασίας, ή ευκαιρίες για συμμετοχή σε προγράμματα πρακτικής άσκησης.
Β. Οι ενότητες που προάγουν τη δικτύωση και τη συνεργασία
Διαμόρφωση και επισκόπηση προφίλ χρήστη
Η ενότητα περιλαμβάνει εργαλεία και ειδικές φόρμες, μέσω των οποίων οι χρήστες μπορούν να προσθέσουν πληροφορίες για να την ταυτότητα-προφίλ τους στη Διαδικτυακή Πύλη.
Εργαλεία επικοινωνίας χρηστών
Περιλαμβάνει εργαλεία και δυνατότητες που προάγουν την επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ των εγγεγραμμένων χρηστών της.
Σύστημα αυτόματης ειδοποίησης και ενημέρωσης
Οι υπηρεσίες αυτόματης ειδοποίησης και ενημέρωσης αποτελούν μονόδρομη επικοινωνία από τους διαχειριστές της Πύλης προς τους εγγεγραμμένους χρήστες της και αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email).
Ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια και ηλεκτρονικές εγγραφές
Τα ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια συγκεντρώνουν ερωτήσεις σε θέματα που θέτει προς διερεύνηση η Δασική Υπηρεσία. Οι ηλεκτρονικές εγγραφές μπορεί να αφορούν στην φόρμα εγγραφής των χρηστών στην Πύλη, στην φόρμα εγγραφής-παρακολούθησης μιας θεματικής ενότητας της Κοινότητας Συζητήσεων, και στις φόρμες εγγραφής για συμμετοχή σε εκδηλώσεις/σεμινάρια που διοργανώνει η Δασική Υπηρεσία.
Κοινότητες συζητήσεων
Οι κοινότητες συζητήσεων είναι οργανωμένες με βάση τις θεματικές ενότητες της Πύλης περιλαμβάνοντας σχετικά θέματα προς συζήτηση. Εφόσον κρίνεται απαραίτητο στις κοινότητες συζητήσεων μπορούν να προστεθούν και θεματικές ενότητες εκτός των κύριων ενοτήτων της ΔΠΣΔ.
Ενότητα πληροφοριακής υποστήριξης χρηστών
Αφορά σε παροχή πληροφοριακής υποστήριξη προς τον χρήστη, είτε με τη μορφή οδηγιών χρήσης της Πύλης, είτε με τη μορφή σύντομης βοήθειας (συμβουλές) για την χρήση συγκεκριμένων εργαλείων της.