Η ενότητα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό από τις θεματικές ενότητες ενδιαφέροντος του έργου Life forestLIFE (παρουσιάσεις και υποστηρικτικό υλικό των σεμιναρίων κατάρτισης του έργου), καθώς και άλλο σχετικό εκπαιδευτικό υλικό. Κύριος σκοπός του εκπαιδευτικού υλικού είναι η συμβολή στη διαρκή κατάρτιση όλων όσοι ασχολούνται με τη διαχείριση δασών και δασικών εκτάσεων που βρίσκονται σε περιοχές του Δικτύου Natura 2000 στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, το υλικό αφορά στα ακόλουθα θέματα:

        Θέματα διοίκησης και διαχείρισης δασών και δασικών εκτάσεων.

        Θεωρία και θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία προστατευόμενων περιοχών.

        Θεωρία και πράξη στη διαχείριση προστατευόμενων περιοχών.

        Ειδικότερα θέματα διαχείρισης και αποκατάστασης σε δάση εντός του Δικτύου Natura 2000.

        Θεωρητικό υπόβαθρο και καλές πρακτικές για την αναγωγή πρεμνοφυών δασών.

        Προσαρμογή της δασικής διαχείρισης στην κλιματική αλλαγή.

        Διαχείριση επισκεπτών.

        Καινοτόμες χρηματοδοτήσεις.

Το καταχωρημένο εκπαιδευτικό υλικό είναι σύμφωνο με την τρέχουσα νομοθεσία και έχει εκπονηθεί με επιστημονική, τεχνική και εκπαιδευτική αρτιότητα. Περιλαμβάνει ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά πακέτα, μεμονωμένες εισηγήσεις και παρουσιάσεις σε διάφορες μορφές, όπως κείμενα, αρχεία παρουσιάσεων, ταινίες, παραπομπές σε άλλες πηγές ή φορείς εκπαίδευσης κ.λπ.

 

Αν έχετε αναπτύξει ή εντοπίσει εκπαιδευτικό υλικό που πληροί τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις και αφορά στα θεματικά πεδία της ΔΠΣΔ μπορείτε να να υποβάλλετε πρόταση καταχώρησης, μέσω της σχετικής ηλεκτρονικής φόρμας. Επιθυμητό είναι η σύντομη περιγραφή να περιλαμβάνει:

  • Τον σκοπό του εκπαιδευτικού υλικού.
  • Περιγραφή των εκπαιδευτικών μέσων και των τυχόν τεχνικών απαιτήσεων χρήσης τους, αλλά και του τρόπου αξιοποίησης του υλικού από τους χρήστες της Διαδικτυακής Πύλης, .
  • Παραδείγματα εφαρμογής, κατά προτίμηση μέσω δημοσιευμένων στοιχείων ή οπτικοακουστικού υλικού.

 

Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή πρότασης καταχώρησης  είναι η εγγραφή στην Διαδικτυακή Πύλη. Οι προτάσεις καταχώρησης αξιολογούνται σύμφωνα με τη Διαδικασία Καταχώρησης Εγγραφών της Πύλης

Trends in forest-related employment and tertiary education: insights from selected key countries around the globe

The report provides insight into how forest-related tertiary education in these countries is addressing these trends, which can be summarised in the following points: Employment in “traditional” forestry focused on timber production and logging is on the decline: The use of innovative wood-based products is on the rise; The importance of environmental services to society for employment is on the rise; Job quality in the forest sector remains a challenge; A shortage of forest workers is being experienced in countries like Finland and Germany; Important knowledge gaps in forest-related employment and education remain.

Green Jobs in the Forest Sector

The study Green Jobs in the Forest Sector provides an overview of existing Green Forest Jobs and identifies possible areas for future activities and jobs in the forest sector, and may serve as starting point for further analysis and discussion on the future of Green Forest Jobs. It offers a framework for classifying Green Forest Jobs under seven thematic work areas, outlined in the seven main sections of the study, with a particular focus on major trends, needs and challenges as well as opportunities and prospects for the forest sector. The findings suggest that to promote Green Jobs in the forest sector it is key to: (i) look at forest ecosystem services management as the frame for Green Forest Jobs; (ii) recognize the progress made in the development of Green Forest Jobs and to identify avenues for the future; (iii) enhance the public perception of jobs in the forest sector; (iv) revise existing curricula and develop new ones for catering to the needs of the sector to close the skills gaps; and (v) to facilitate an inclusive transition to green economy through training and support.

A Manual and tutorial for the proper use of an increment borer

An increment borer is the primary tool used to collect samples for dendrochronological analyses. These are precision instruments and users should be trained in their proper use, care, and maintenance. In this paper, I describe the various parts of an increment borer and how to keep these in working condition. I provide details on how to sharpen an increment borer, properly core a tree, check for core compression ( "jamming "), extract the core, and store the core for transport. I provide tips on how to clear a jammed borer and remove a borer stuck in a tree. An important topic concerns the effects of boring on trees. The majority of studies indicate that conifers are minimally affected by both fungal decay and discoloration, whereas certain hardwood species can sustain major internal damage. Plugging the holes created by coring is unnecessary.

INCREMENT PUNCHER: A tool for extracting small cores of wood and bark from living trees

A newly designed and easy-to-use increment puncher (in French: minisonde de prélèvement; in German: Zuwachsstecher; in Italian: puntura incrementale) allows the extraction of wood and bark cores from living tree stems for the study of radial increment, cell wall formation, lignification and wound reactions. This article describes the technical features and gives instructions for use. The biological reactions in the injured zone surrounding the punched holes are presented in a case study on eastern white cedar (Thuja occidentalis L.).