Ως καλές πρακτικές θεωρούνται οι ενέργειες για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων ή οι δράσεις που μπορεί να συνδυάζουν κείμενα, διαδικασίες αποφάσεων και διαβουλεύσεων, διαδικασίες επιλογής προσωπικού, τεχνικές εργασιών, προδιαγραφές, χρήση εξοπλισμού, κ.λπ.

Στη συγκεκριμένη ενότητα καταχωρούνται καλές πρακτικές σε σχέση με: τη διαχείριση και προστασία δασών με σκοπό τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, την προσαρμογή της δασικής διαχείρισης στην κλιματική αλλαγή, την αποκατάσταση και ανόρθωση υποβαθμισμένων πρεμνοφυών δασών, τη διαχείριση επισκεπτών και τη δημιουργία υποδομών ερμηνείας περιβάλλοντος, καθώς και διαδικασίες εξασφάλισης χρηματοδότησης. Κατά περίπτωση καταχωρούνται και πρακτικές που δεν ανήκουν στις ανωτέρω θεματικές , εφόσον κρίνεται ότι παρουσιάζουν χρησιμότητα για τη διατήρηση και διαχείριση των δασών και κυρίως αυτών που περιλαμβάνονται σε περιοχές του Δικτύου Natura 2000.

Οι καλές πρακτικές είναι σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία, είναι επιστημονικά και τεχνικά αποδεκτές, μπορούν να συνδεθούν με συγκεκριμένα προβλήματα ή δράσεις στα οποία αφορά η Διαδικτυακή Πύλη, έχουν δοκιμαστεί στην πράξη και περιγράφονται με εύληπτο τρόπο.

Αν έχετε αναπτύξει και εφαρμόσει ή έχετε εντοπίσει καλές πρακτικές σχετικές με τα θεματικά πεδία της ΔΠΣΔ μπορείτε να υποβάλλετε πρόταση καταχώρησης, μέσω της σχετικής ηλεκτρονικής φόρμας.

Επιθυμητό είναι η σύντομη περιγραφή να περιλαμβάνει ενδεικτικά τη θεσμική προετοιμασία, τα στάδια υλοποίησης, τα μέσα και υλικά, το αναγκαίο προσωπικό, τον χρόνο προετοιμασίας και εφαρμογής της, τις συνήθεις αιτίες αποτυχίας και τους τρόπους αποφυγής τους, καθώς και παραδείγματα εφαρμογής της καλής πρακτικής, κατά προτίμηση μέσω δημοσιευμένων στοιχείων ή οπτικοακουστικού υλικού. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή πρότασης καταχώρησης είναι η εγγραφή στην Διαδικτυακή Πύλη. Οι προτάσεις καταχώρησης αξιολογούνται σύμφωνα με τη Διαδικασία Καταχώρησης Εγγραφών της Πύλης.

Climate Smart Forestry in Europe

The Paris Agreement and the latest IPCC Assessment Report (2018) emphasize urgent and efficient actions for climate change mitigation. This means that we must rapidly reduce global greenhouse gas emissions and, therefore, also the use of fossil-based raw materials, energy and products. Climate Smart Forestry (CSF) is one approach for achieving these goals in forests and the forest sector. CSF is more than just storing carbon in forest ecosystems. It builds upon three main objectives: first, reducing the net emissions of greenhouse gases into the atmosphere; second, adapting and building forest resilience to climate change; and third, sustainably increasing forest productivity and economic welfare based on forestry. CSF can help to mitigate the EU’s CO2 emissions up to 20% by 2050 (Nabuurs et al. 2017).

Managing Effects of Drought in California

Specific management options for addressing drought impacts vary by ecosystem (table 4.2), and in general attempt to (1) shift systems back within the natural range of variation (including disturbance regimes) to the degree possible and (2) facilitate a transition to plant species better adapted to future droughts. In forests and woodlands, drought management focuses on the use of mechanical thinning and prescribed burning both to decrease stand densities and to promote the growth and vigor of desirable tree species. In chaparral, frequent disturbances are stressors, so soil disturbances need to be limited as much as possible to reduce the spread of nonnative annuals that promote wildfres. Invasive plants are also an important problem in grasslands, where they should be removed and replaced with native grasses and forbs. In grasslands, prescribed fre may be useful to manage nonnative species and increase perennial plant cover to make grasslands more drought-resilient. In rangelands, conservative stocking rates, supplemental feeding of livestock, and resting pastures should be considered during times of drought. Many of these management strategies will also help California to reach its objective of maintaining natural and working lands within the State as carbon sinks (i.e., net zero or negative greenhouse gas emissions) (CARB 2017, Forest Climate Action Team 2018). For drought management strategies to be most effective, timely implementation is needed across large spatial scales. However, land managers and land management agencies require both political and fscal support for this proactive approach to be realistic. As the frequency and magnitude of droughts increase, our ability to better quantify and predict impacts on ecological and human systems, and to develop and implement appropriate management actions, will become more critical. This is especially true in California, where a large human population, diverse natural resources, and large agricultural and forestry sectors are all potentially vulnerable.